Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Barva jako vyjadřovací prostředek
Flídrová, Tereza ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (vedoucí práce) ; Vartecká, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá barvou, která je ve výtvarné výchově považována za základní vyjadřovací prostředek. Barva je v práci nahlížena ze čtyř perspektiv: 1) jako přírodní materiál a hmota, 2) jako fyzikální jev - světlo, 3) jako smyslově vnímaný jev a 4) jako subjektivně vnímaný fenomén a prostředek ke komunikaci. Každá z výše uvedených perspektiv je ilustrována dílem vybrané umělkyně nebo umělce: Františka Skály, Radky Bodzewicz, Bridget Rileyové a Marka Rothka. Cílem práce je reflektovat způsoby zacházení s barvou ve výuce výtvarné výchovy s ohledem na požadavky současného vzdělávání. Proto je didaktická část práce pojata jako kvalitativní výzkumná sonda, realizovaná pomocí analýzy stávající didaktické literatury a RVP ZV a ZUŠ a polostrukturovaného dotazování s šesti vybranými vyučujícími výtvarné výchovy na ZŠ a ZUŠ v Jindřichově Hradci a se třiceti dvěma žáky. Výstupem z didaktické části jsou dvě ověřená a reflektovaná vyučování pro ZŠ a ZUŠ na téma Tvorba barev a Barva a emoce. V závěru práce shrnuji zjištěné informace. KLÍČOVÁ SLOVA barva, výtvarná výchova, výtvarný vyjadřovací prostředek, vzdělávací obsah, rámcový vzdělávací program
Výběr a strukturace učiva chemie na úrovni středoškolského vzdělávání - prvky 1. a 17. skupiny periodické soustavy prvků
Vlčková, Tereza ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá výběrem a strukturací učiva vybraných skupin prvků z hlediska anorganické chemie, a to prvků 1. a 17. skupiny na úrovni vyššího gymnázia. V teoretické části práce je uvedena charakteristika vzdělávacího obsahu a učiva, možností grafického znázornění uspořádání učiva, současných kurikulárních dokumentů a používaných učebnic chemie na gymnáziích. V závěru teoretické části je pojednáno o kvalitativní metodě výzkumu, a to o ohniskové skupině. Praktická část práce obsahuje upravená schémata uspořádání učiva prvků 1. a 17. skupiny z 80. let 20. století, kdy byl nově uplatněn deduktivní přístup k obsahu a uspořádání učiva chemie. Pro zjištění současného stavu byla provedena analýza RVP G a vybraných našich a zahraničních učebnic chemie, na jejichž základě byla vytvořena schémata reprezentující obsah a strukturu učiva prvků 1. a 17. skupiny. Ta dokládají převažující, avšak pro žáky problematický, deduktivní přístup k učivu chemie i v současnosti. Proto byl vytvořen návrh výběru a strukturace učiva vybraných skupin PSP založený na induktivním přístupu k učivu a následně ověřen formou diskuse v ohniskové skupině. V závěrečné diskusi je uvedeno srovnání deduktivního způsobu výběru a řazení učiva s navrženým, induktivním způsobem výběru a strukturace učiva prvků 1. a 17. skupiny.
Práce s Čapkovou Noetickou trilogií na SŠ
Skorkovská, Markéta ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi práce s dílem Karla Čapka ve výuce literatury na střední škole. Její podstatou je ověření navržených aktivit v praxi a reflexe dosažených výsledků. Výchozími díly pro navržené aktivity jsou Hordubal, Povětroň, Obyčejný život. Společným cílem aktivit je umožnit žákům přímý kontakt s literárním dílem a jeho interpretace přitažlivým a pochopitelným způsobem. Závěry práce jsou odvozeny z výsledků činností, pozorování a reflexí žáků. Navržené aktivity zdůvodňuji dílčími cíli, které jimi chci naplnit, v reflexích hodnotím jejich průběh a naplnění cílů.
Co jste se dnes učili ve výtvarné výchově?
Viktorinová, Michaela ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Kafková, Helena (oponent)
Případová studie se bude zabývat analýzou učiva výtvarné výchovy několika vybraných učitelů ZŠ v kontextu platných kurikulárních dokumentů v průběhu školního roku. Bude porovnávat plánované učivo výtvarné výchovy se skutečnými realizacemi žáků s ohledem na osvojené výtvarné kompetence. Pomocí rozhovorů s vybranými učiteli, analýz dokumentů a shromážděných reflexí prozkoumá, jak učitelé zachází s učivem ve Vv, jak ho transformují do konkrétních výtvarných úkolů, zpětně reflektují a hodnotí práce žáků. Zaměří se i na inspirační zdroje vybraných učitelů. Teoretickým východiskem pro zpracování případové studie budou současné výzkumy, zabývající se aktuálním stavem výtvarné výchovy, oborové didaktiky s důrazem na vzdělávací obsah. KLÍČOVÁ SLOVA oborová didaktika, případová studie, RVP ZV, ŠVP ZV, tematický plán, učivo, výtvarná výchova, vzdělávací obsah,
Reálné uplatnění vzdělávacích obsahů výtvarné výchovy u dětí s IVP
Zrucká, Vendula ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Cílem této diplomové práce je zabývat se mírou reálného uplatnění výukových cílů výtvarné výchovy. Jako výzkumná metoda byla použita případová studie čtyř žáků druhého stupně základní školy s individuálním vzdělávacím plánem. Pomocí této studie bylo zkoumáno reálné uplatnění vzdělávacích obsahů výtvarné výchovy u dětí s individuálním vzdělávacím plánem na druhém stupni základní školy. Práce se zabývá tím, do jaké míry a zda vůbec je v hodinách výtvarné výchovy na klasické základní škole možné dosáhnout u dětí s individuálním vzdělávacím plánem naplnění vzdělávacích cílů. Na základně analýzy několika žákovských výtvarných projektů se autorka zabývá mírou dosažitelnosti dílčích výukových cílů výtvarné výchovy. Pro lepší představu autorka nabízí i srovnání s žáky druhého stupně základní školy bez individuálního vzdělávacího plánu, kteří budou vybráni nenáhodným kriteriálním výběrem a také ze základní umělecké školy, kteří budou rovněž vybráni metodou nenáhodného kriteriálního výběru a u kterých se předpokládá větší zápal a případně i větší míra talentu pro výtvarnou činnost.
Výtvarná výchova a klíčové kompetence.
Unique, Elis ; Fišerová, Zuzana (vedoucí práce) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent)
Diplomová práce pojednává o vlivu výtvarné výchovy na rozvoj klíčových kompetencí v rámci vzdělávacího programu pro 2. stupeň ZŠ. Práce zkoumá potenciál této disciplíny a možnosti aplikovat ji k rozvíjení a posílení kognitivních funkcí, sebevědomí, sociálních a komunikačních dovedností u dětí ve starším školním věku. První teoretická část je zaměřena na pojetí výtvarné výchovy a její současné proudy ve vztahu jak k měnícímu se vzdělávacímu obsahu, tak k některým problémům, s nimiž se setkáváme v běžné školní praxi. Zvláštní pozornost je věnována animo-centrickému přístupu, k němuž se autorka hlásí, zároveň pociťuje potřebu vymezit hranici mezi rozvíjením kompetencí a řešením specifických problémů jednotlivých žáků nebo dynamiky ve třídě, mezi artefiletikou a aktivitami, jež se svým působením přibližují spíše k arteterapii. Druhá část zpracovává poznatky hloubkových rozhovorů s experty v oboru pedagogiky a psychologie, které popisuji zkušenosti s artefiletikou, arteterapii a pedagogickým působením ve škole a jejich potenciálem k rozvíjení klíčových kompetencí. Cílem práce je na základě odborných výpovědí prozkoumat a popsat nástroje výtvarné výchovy v rozvoji klíčových kompetencí a její možnosti předcházet a případně řešit problémy v některých oblastech. Didaktickou část tvoří soubor výtvarných úloh, které...
Začlenění tématu ctností do výuky žáků primární školy
Pojerová, Denisa ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Vondřičková, Klára (oponent)
1 Abstrakt Diplomová práce se zabývá ctnostmi u žáků na 1. stupni ZŠ. Teoretická část se zaměřuje na vysvětlení pojmu ctností a popis jednotlivých oblastí, ve kterých se ctnosti mohou objevit v rámci vzdělávání na prvním stupni ZŠ. Pozornost je věnována tomu, jak téma ctností souvisí s cíli a obsahy formulovanými v RVP ZV. V této části se také zaměřuji na uvedení kontextu morálky, kde se zaměřuji na teorie Jeana Piageta a Lawrence Kohlberga, a mravní výchovy. Dále jsou uvedené programy, projekty a pomůcky, které se zabývají rozvojem ctností, výchovou k hodnotám a morální výchovou. Cílem praktické části je pomocí akčního výzkumu navrhnout, ověřit a reflektovat čtyři lekce, které řeší, jakým způsobem lze toto téma jako obsah vzdělávání realizovat a jak žáci tomuto tématu rozumí. Podrobněji se zabývám ctnostmi úcta a empatie. Klíčová slova ctnosti, etická výchova, kompetence sociální a personální, OSV lekce, osobnostní a sociální výchova, první stupeň ZŠ, vzdělávací obsah
Vědecké tábory jako možný prostředek pro zvýšení znalostí, dovedností a zájmu žáků o geologická témata
Pražáková, Martina ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Švecová, Milada (oponent) ; Fančovičová, Jana (oponent)
Disertační práce je zaměřena na oblast neformálního vzdělávání. Zabývá se vědeckými tábory s geologickou tematikou, neformálními akcemi, kterých se mohou dobrovolně účastnit děti a mládež v období svého počátečního vzdělávání. Cílem této práce je popsat koncepty vědeckých (geologických) táborů a zjistit, jakými oborovými znalostmi, dovednostmi a zájmy disponují jejich účastníci. Práce je představena ve čtyřech samostatných studiích, které popisují realizovaný smíšený výzkum a řešení stanovených výzkumných cílů. Do výzkumu disertační práce se zapojilo pět neformálních vzdělávacích institucí z České republiky, byly zkoumány jimi organizované táborové turnusy. Analýza táborových konceptů se uskutečnila s lektory (N=21) v průběhu programu deseti táborových turnusů a vyplynuly z ní dvě alternativy obsahu táborů, jimiž jsou terénně laboratorní koncept a koncept s rovnoměrně zastoupeným zaměřením činností účastníků. Tato část výzkumu proběhla pomocí dotazníků s otevřenými otázkami, kterými byly zjišťovány výpovědi lektorů týkající se vědeckých a vzdělávacích činností účastníků. Sběr dat pro analýzu zjišťující oborové znalosti, dovednosti a zájmy účastníků se uskutečnil vždy na začátku a na konci programu u devíti, resp. deseti táborových turnusů, byl proveden prostřednictvím dotazníku (N=143 znalosti,...
Využití mimoškolních zkušeností dětí ve školním vzdělávání
Kaletová, Ilona ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Mazáčová, Nataša (oponent)
NÁZEV: Využití mimoškolních zkušeností dětí ve školním vzdělávání AUTOR: Ilona Kaletová KATEDRA: Katedra primární pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Anna Tomková, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá možným využitím mimoškolních zkušeností dětí ve školním vzdělávání. V první části práce je cíl porovnávat formální a neformální vzdělávání. Budu hledat podobnost i odlišnost, a především přínos neformálního vzdělávání formálnímu vzdělávání. Konkrétně se zaměřím na dětskou neziskovou organizaci Liga lesní moudrosti. V závěru této části porovnám formální vzdělání a celoživotní vzdělávání zkoumané dětské organizace. Praktická část je konkrétně zaměřena na vesnickou školu a dětský kmen, který vedu. Pomocí metody pozorování a rozhovorů s učiteli a žáky, navštěvující zkoumaný kroužek, budu hledat přínos dětského kmene pro žáky vesnické základní školy. Dále ve škole realizuji tematické celky, které předpokládají možnost využití mimoškolních zkušeností dětí ve školním vzdělávání. Výsledkem této diplomové práce je, že dětský kmen má přínos pro žáky základní školy. Míra a intenzita je ale různá, záleží na zájmech jednotlivých členů kmene. KLÍČOVÁ SLOVA: Školní vzdělávání, mimoškolní aktivity, zkušenost, vzdělávací obsah, individualizace, případová studie

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.